Hamid Zafar är rektor för en av Göteborgs mest utsatta skolor – Sjumilaskolan i Biskopsgården i Göteborg. Skolan har haft hot om miljonvite på sig från Skolinspektionen eftersom det rått kaos på skolan.
Hamid började som rektor på Sjumilaskolan för två och ett halvt år sen, när läget var som värst, men nu kan han han andas ut skriver Göteborgsposten. Genom hårt och målmedvetet arbete har han och kollegorna åtgärdat allvarliga brister och ”fått skolan på benen igen”.
Sjumilaskolans rektor Hamid Zafar (Bild från GP: Jonas Lindstedt)
För att komma dit man nått idag krävdes hårda tag och de lärare som valde att jobba kvar tvingades alla att skriva under en ny uppdragsbeskrivning, eller kontrakt som rektor Hamid kallar det.
Idag står eleverna på rad och tar läraren i hand innan lektionen börjar, ordning och reda samt respekt alltså. ”Vi var tvungna att göra en totalomvändning, börja om från grunden” säger rektor Hamid. Höga krav och förväntingar ställdes inte bara på lärarna utan även på eleverna.
Hamid Zafar är tydlig; ”All forskning visar att alla gynnas av höga förväntningar. Många gånger upplever jag att det finns en rädsla för att höga krav innebär att man fråntar individen någon slags frihet. Det finns ingen motsättning mellan höga förväntningar och frihet”, säger han.
Svenska politiker, som känt välkomnat stora volymer nyanlända utan minsta konsekvensanalys får sig en känga av rektor Hamid: ”Vi har haft ett väldigt stort hjärta att ta emot människor – intresset för att integrera dem är tyvärr inte lika stort”.
Hamid tycker fler borde höja rösten; ”Som tjänsteman har man ett samhällsansvar att våga adressera de problem man ser”.
Hela artikeln kan du läsa på GP här (betalvägg).
Tänk om fler i Sverige förstod att man måste ställa krav på de som kommer hit, det är varken kränkande eller rasistiskt att ställa krav, det är ett måste för en fungerande skola (och det gäller inte bara invandrarskolor)!
/MickeK
Integration är alltför löst definierat som .begrepp och dåligt förankrat i normerna i värdlandet. Det krävs assimilation, dvs. att de nyanlända tar seden dit de kommer. Det är det som är hemligheten bakom Frankrikes framgång. De nyanlända eleverna stöps i samma franska form som de franska eleverna -. på skolans och samhällets villkor.
GillaGilla