Centerpartistisk nämndeman sitter inne för sexköp och våldtäkter av barn

Den före detta Idrottsprofilen och jämställdhetskämpen Denny Olofsson sitter inne på Skogomeanstalten. Han var lokalpolitiker i Mölndal och centerpartistisk nämndeman i tingsrätten, nu avtjänar han ett straff på 3,5 år.

Han är dömd för att ha köpt sex av en utsatt kvinna, 15 fall av köp av sexuell handling av barn och tre våldtäkter av barn. För dessa vidriga brott har han dömts till 3,5 års fängelse – han kom billigt undan, det gjorde inte hans offer.

Göteborgsposten har granskat Olofssons bakgrund – de sista 20 åren har han varit välkänd inom ett flertal västsvenska ungdomsidrotter, som ridsport, fotboll, handboll, pingis, kampsport och baseball. Hur många fler barn och ungdomar har han utsatt, utöver de brott han är dömd för?

Denny Olofsson, sexbrottsling, Bild: GPDenny

Som tidigare nämndeman dömde Denny Olofsson andra för brott. Nu sitter han själv inlåst på Skogomeanstalten för de vidrigaste av brott – våldtäkt mot barn.

Han säger till GP att det var ensamhet som drev honom till att besöka vanliga dejtingsajter. Han påstår att ”det plötsligt kom upp en sida han inte ens sökt på” – en sida där sexuella tjänster salufördes…

Han kontaktade en 14-årig flicka som han sen våldtog i sitt hem. Han nekar till att ha våldtagit flickan, han försöker lägga skulden på sitt offer. Han nekar trots bevisning, bland annat hans egna bilder på flickan, ett från en massagebänk där han flickan beskrivit hur hon bundits fast och våldtagits.

Han säger till mig att ta av alla kläder och lägga mig på massagebritsen. Sen hör jag hur han går till ett skåp och tar fram några svarta band. Och binder fast mina ben och armar, så att jag ligger som ett ”x”. Sen säger han att jag ska sära på mina ben. Jag får panik verkligen, har flickan berättat i podden Systrar.

Polisen gjorde en husrannsakan hos Denny  Olofsson, där hittade man en stor samling erotiska incest- och barnvåldtäktsnoveller. Noveller där barn från fem år och uppåt könsstympas, binds fast och våldtas brutalt av vuxna män.

I tingsrätten dömdes Olofsson till fyra års fängelse. Hovrätten sänkte hans straff till tre och ett halvt år, med motiveringen att han sannolikt kommer att få svårt att få jobb igen inom ungdomsidrotten.

Hur kan hovrätten ta hänsyn till att en barnvåldtäktsman kommer att få svårt att få jobb inom ungdomsidrotten igen? En sån vidrig människa ska inte, under några omständigheter, jobba med barn!

/MickeK

Källa: Göteborgposten

En reaktion på ”Centerpartistisk nämndeman sitter inne för sexköp och våldtäkter av barn

Lämna en kommentar